PKP Polskie Linie Kolejowe realizują największe inwestycje kolejowe w historii woj. śląskiego, a jednocześnie sukcesywnie zapewniane są coraz lepsze przejazdy pociągiem w regionie. W mijającym roku rozpoczęto przebudowę katowickiego węzła kolejowego. Pasażerowie zyskali m.in. przebudowane i wygodne stacje w Bytomiu i Chorzowie. Dla sprawnych podróży przygotowywane są nowe tory, a z myślą o bezpieczeństwie – budowane są bezkolizyjne skrzyżowania torów z drogami. Szykują się dogodne i dostępne podróże w Śląskiem.
W tym roku rozpoczęła się jedna z największych i najważniejszych inwestycji w historii regionu. W kwietniu, przy wsparciu funduszy unijnych, p
odpisano dwie umowy o łącznej wartości ponad 5 mld zł na odcinki Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego na węźle katowickim poprawi przepustowość, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Wzrośnie też prędkość składów. Prace obejmują już m.in. stację Katowice oraz pięć wiaduktów kolejowych i jeden drogowy. Jednocześnie, zaawansowane roboty prowadzone są na pozostałych dwóch odcinkach tej inwestycji, od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych oraz od Tychów do Goczałkowic. W tym roku ogłoszono też przetarg na wyłonienie wykonawcy prac projektowych dla linii Katowice Piotrowice – Tychy.
Powrót pociągów na południową część "Węglówki" i dużo nowych przystanków.
Z myślą o pasażerach PLK przygotowały wygodne stacje i przystanki na zmodernizowanej linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Mieszkańcy zyskali lepszą dostępność i większy komfort m.in. na stacjach Bytom, Chorzów Miasto i Radzionków. Korzystają też z zupełnie nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Większe bezpieczeństwo na styku torów i dróg zapewniają nowe wiadukty kolejowe w Chorzowie i Radzionkowie. O bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa zadbają dyżurni ruchu z nowoczesnego lokalnego centrum sterowania w Bytomiu.
Dla pasażerów wybierających w codziennych podróżach kolej, wybudowano nowe perony, które zwiększą dostęp do pociągów w woj. śląskim. W grudniu udostępniono nowe przystanki Zabrze Maciejów i Zabrze Północ na linii kolejowej Gliwice – Bytom
reaktywowanej całkiem niedawno oraz Sosnowiec Jęzor Południowy na linii kolejowej Katowice – Kraków. Podróżni zyskali też
perony na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice: na terenie woj. śląskiego - Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz woj. łódzkiego - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia, Biała Szlachecka. Obiekty zostały dostosowane do obsługi wszystkich pasażerów. Od września mieszkańcy Radlina mają lepszy dostęp do pociągów na przebudowanym przystanku Radlin Obszary na linii kolejowej Rybnik – Wodzisław Śląski.
Stacja Mysłowice i parkingi przy kolei
Dla wygodniejszych podróży z Mysłowic w stronę Katowic czy Krakowa przebudowane zostaną perony i odnowione zostanie przejście podziemne na stacji. To planowane efekty podpisanej w listopadzie umowy o wartości 14 mln zł.
Budowane są też nowe parkingi przy kolei w 13 miejscowościach w woj. śląskim. W przyszłym roku pasażerowie w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Będzinie Ksawerze, Siewierzu, Pyrzowicach Lotnisku, Porębie, Blachowni, Częstochowie Gnaszynie, Koszęcinie, Rusinowicach, Turowie, Teklinowie, Jackowie i Kusiętach Nowych będą mogli zostawić swoje samochody przy peronach i wygodnie przesiąść się do pociągów.
Kolej Plus na Śląsku
Przygotowywane są sprawne połączenia na linii Pszczyna – Żory. Od marca PLK
realizuje umowę o wartości prawie 260 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac, które podniosą standard podróży pociągiem. Dzięki realizacji tego zadania, skróci się czas przejazdu między Pszczyną a Żorami i dalej w stronę Rybnika, i granicy z Czechami. Finansowanie pochodzi z unijnych środków KPO.
Inwestycje prowadzone w ramach programu Kolej + zwiększą atrakcyjność kolei w woj. śląskim. Od lipca realizowana jest umowa o wartości 9,7 mln zł na zaprojektowanie
połączenia z Bielska-Białej do Skoczowa. Z kolei w październiku podpisano umowę o wartości ok. 350 mln zł na odbudowę alternatywnego połączenia
Katowic z Gliwicami przez Rudę Kochłowice.Cyfryzacja sterowania ruchem
PLK podkreślają również, że bezpieczeństwo jest priorytetem dla spółki. W tym roku zrealizowano zadanie o wartości ponad 90 mln zł, dzięki któremu zwiększyło się bezpieczeństwo w Zawierciu. Dyżurni ruchu z nowoczesnej nastawni nadzorują sprawne i bezpieczne podróże oraz przewozy towarów. Nowe urządzenia i cyfrowe systemy sterowania usprawnią zarządzanie ruchem kolejowym na stacji. W ramach tego zadania, dla wygody podróżnych, przebudowano też perony. Na stacji Częstochowa Towarowa o sprawne i bezpieczne przewozy ładunków zadbają dyżurni z nowoczesnej nastawni. Dzięki wymianie torów, więcej towarów przejedzie przez Częstochowę w kierunku Kielc, Krakowa, Łodzi, Warszawy czy portów morskich. W czerwcu podpisano umowę z wykonawcą na realizację prac o wartości 64,5 mln zł. Dofinansowanie pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy.